Jõuluostud koos spetsialistiga

Tarbijakaitseameti EL tarbija nõustamiskeskuse poole pöördus tarbija, kellel oli soov koos spetsialistiga e-ostlemist proovida. Eesmärgiks turvaliselt ning teadlikult jõulukingitusi varuda. Ühisest kogemusest valmis tore lugu.

Tarbija kirjutab: Detsembrikuu on käes ja jõuluostud veel tegemata… otsustasin sel aastal netikaubanduse kasuks. Palju on räägitud netis esinevatest ohtudest, mistõttu palusin endaga arvuti taha Tarbijakaitseametist Kristina Tammaru, kelle igapäevaseks tööks on muuhulgas just sedalaadi kaebuste lahendamine, kus internetis tehtud tehingud ei õnnestu.

Kinginimekirjas on minu õde, ema, abikaasa ja tütar.

Kingitus õele:
Õde armastab mul ehteid. Mitme kuu vältel on Facebookis silma jäänud Pandora ehete pakkumised, mida aeg-ajalt minu seinal reklaamitakse. Otsustan antud pakkumised üles otsida. Meeldivaks üllatuseks oli, et antud saitidel olid ehted palju odavamad kui tavapoes või Pandora ametlikul lehel. Leidsin kaks identse sisuga veebilehte http://www.pandoraluxry.com/ ja http://www.pandora2u.com näitasin neid ka Kristinale. Esimene asi, mida veebilehtedel kontrollisime, olid kaupleja kontaktandmed. Lingi alt „Contact us“ avanes mõlemal lehel veebipõhine vorm, mis võimaldas sisestada oma nime ja küsimuse, mida tahan kauplejale esitada. Ettevõtete endi kohta paraku igasugused andmed puudusid.

Kontaktandmeid ei õnnestugi antud kodulehtedelt leida, seega jääb selgusetuks, kellelt ma ehteid ostan, kellele raha maksan ning kas ettevõtjad on registreeritud Eestis, mõnes muus Euroopa Liidu riigis või kaugemal, näiteks Hiinas või Ameerika Ühendriikides. Kaupleja andmed on aga Kristina sõnul äärmiselt olulised, sest nende puudumisel ei ole võimalik probleemide korral kellelegi kaebust esitada, samuti on Euroopa Liidus kauplevatel netipoodidel enda andmete avaldamine kohustuslik. Anonüümseks jääv ettevõte ei ole usaldusväärne. Kasutajatingimuste alt leiame teavet võimalike vaidluste lahendamise kohta, mis suunab meid Hongkongi rahvusvahelise arbitraažikeskuse poole. Kuivõrd antud kaubamärgi ehteid müüv ettevõte peaks meile teadaolevalt asuma Taanis, tundub võimalike kaebuste lahendamine Hongkongis absurdne. Selle ostu jätame kindlasti katki…..

Kingitus abikaasale:
Olen pikalt mänginud mõttega, et kingiks oma abikaasale ägedad jooksutossud, sest jooksmine on tema suur hobi ja praktiline kingitus rõõmustab kindlasti. Googeldan, et leida erinevaid lehekülgi, mis jooksujalatseid müüvad, eesmärgiga leida häid pakkumisi. Jään peatuma lehel http://www.nikedesignstore.com, sest tooteid pakutakse soodustusega 40-75%. Tundub, et müüakse originaaltooteid, sest tossude välimus vastab viimase hooaja kollektsiooni näidistele ja Nike logo on toodetel olemas. Usaldust tekitab ka see, et veebilehel on kuvatud kaardiorganisatsioonide VISA ja MaterCard logo, samuti PayPal logo, mis mulle teadaolevalt on tuntud ja turvaline maksevahenduskeskkond.

Kristina suhtub minu leidu taaskord skeptiliselt, sest nii suured soodustused ja veebilehe aadress ei tundu talle usaldusväärne. Vaadates üle kaupleja kontaktandmed, saab kahtlus kinnituse – müüja kohta ei kuvata ei nime, aadressi, asukohariiki ega mitte midagi, mis annaks aimu, kellelt ma ostu sooritaksin. Lehe allservas jääb silma ettevõtte nimi Sneake Co.,Ltd, millel klikates satume lihtsalt uuesti veebipoe avalehele. Seega sellele veebikauplejale me oma raha ei jäta.

Kristina soovitab alati kriitiliselt hinnata URL-i ehk e-poe veebiaadressi. Kui jääb silma kaup sellistel veebilehekülgedel, kust saab väidetavalt soetada bränditooteid, kuid veebiaadress sisaldab täiendavalt selliseid sõnu nagu „design“ „2you“ „online“ „stock“ „supreme“ „cheap“ jms, tasuks ost katki jätta. Tuntud brändide veebikaupluste aadressid on reeglina lihtsad ning kaubamärgile viitavad, mitte üleliigsete lisanditega.

Kingitus tütrele:
Kindlasti oleks lapsel hea meel mõne mänguasja üle. Sattusin kodulehele www.toywiz.com  mille kaubavalik oli muljetavaldavalt suur. Hinnad tundusid mõistlikud, mitte ülemäära madalad, et kahtlust tekitada. Esindatud olid pea kõik mulle teadaolevad mänguasja brändid, kuid kahele varasemale kogemusele tuginedes otsustasin enne kui rõõmustan veebilehe kriitiliselt üle vaadata.

Kontaktandmed õnnestus mul leida kerge vaevaga, silma hakkas aga asjaolu, et müüja asub Ameerika Ühendriikides. Küsisin Kristinalt nõu, kuidas sellesse suhtuda. Kristina leidis, et ilma kodulehekülge täpsemalt läbi vaatamata, ei saa ta anda hinnangut kaupleja usaldusväärsusele, küll aga on tal teatud soovitused. Nimelt, kui otsustada väljastpoolt Euroopa Liitu, näiteks Hiinast või Ameerikast kauba tellimise kasuks, tuleks kindlasti arvestada sellega, et odavana tunduvatele kaupadele võivad lisanduda erinevad maksud. Seejuures tasub endale selgeks teha ka tollimaksude tagasi küsimise võimalused, juhul kui tekib soov ostetud kaup tagasi saata (juhul kui kaupleja sellist võimalust üldse pakub). Lisaks tuleb tähele panna ka seda, et kolmandatest riikidest tellitavad kaubad vastaksid Euroopa Liidus kehtivatele kaupade märgistamise nõuetele, vastasel juhul võib juhtuda, et kaup kuulub tollis kinnipidamisele ja hiljem hävitamisele.

Et jõulud ei saabuks varem kui kingitused, tuleb iga ostu eel ka müüja poolt lubatavale tarneajale pilk peale visata, sest tähtajad on kaupluste lõikes erinevad. Oluline vahe tuleb sisse ka sellest, kas kaup saadetakse teele Eestist, Euroopast või kaugemalt, näiteks Ameerika Ühendriikidest või Hiinast.

Kingitus emale:
Emal on iseenesest kõik justkui olemas. Mõne tervistoote üle oleks tal aga kindlasti hea meel, seega otsustan lähemalt uurida mõnda toidulisandi pakkumist, mis igal pool netis silma jäävad. Tundub, et tegemist on väga populaarsete toodetega: leheküljel http://ee.flexa-plus.com/ lubatakse: „Rahulolu garantii! Kui sa ei ole enda Flexa Plusiga rahul mingil põhjusel, saate te paki tagasi saata ja vastutasuks saate raha tagasi – küsimusi ei küsita.“ Flexa Plus on vitamiinide ja mineraalide kompleks tervislike liigeste jaoks, seega täpselt see, mida vanaemale kinkida! Tundub igal juhul hea pakkumisena.

Juba mõne kogemuse võrra rikkamana uurin, kes on kodulehe taga olev kaupleja, paraku ei leia ma ühtegi linki, mis võiks viia kontaktandmeteni. Ainus võimalus lehel edasi liikuda on „Osta kohe!“ nupp. Sellel klikkides jõuan etappi, kus on ligipääs ka kasutajatingimustele, paraku kaupleja nime ei õnnestugi tuvastada, samas hakkab silma Eesti suunakoodiga telefoninumber. Kasutajatingimusi läbi lugedes märkan väga kummalisi reegleid nagu näiteks et „müüja ei vastuta sooduskupongide alusel ostetud soodustoodete kvaliteedi, ohutuse ega seadusele vastavuse eest“. Kuigi antud kodulehelt ma kindlasti kaupu tellida ei julge, tunnen siiski huvi ja helistan kodulehel kuvatud telefoninumbril +372 622 50 33, et uurida, kuhu ma tooted vajadusel tagasi saan saata ja kes on müüjaks. Vastuseks sain, et kui teen tellimuse ära, saan e-kirja, kus on kirjas, kuhu võin tooted tagasi saata.

Soovin kõigile edukaid netioste!