Isegi kui pead ennast vilunud Internetis ostlejaks ei ole ettevaatlikkus kunagi liiast. Kas sa tead, mida saad tarbijana enne ostu sooritamist teha, et vältida pettumusi?
 

Kuidas kontrollida müüja tausta?

Mida saavad tarbijad enda heaks enne ostu sooritamist teha, et vältida pettumusi?

Uuri kaupleja tausta
- arvestades, et Tarbijakaitseameti ja EL nõustamiskeskuse tööpraktikas on väga palju probleeme seotud just sellega, et internetis sooritatud ja makstud ostud ei jõua tarbijani ning ettevõtjaga ei ole võimalik enam kontakti saada, tuleks vältida probleemsete ettevõtjatega tehingute sõlmimist. Selleks, et ettevõtja varasema käitumise kohta teavet saada, tasuks enne ostu sooritamist külastada vastavaid internetifoorumeid või sisestada veebikaupleja nimi interneti otsingumootoritesse, et uurida millised kogemused on teistel tarbijatel antud ettevõttega. Kui selgub, et internetikaubamajal on probleeme kaupade tarbijani toimetamisega ning kauplejaga on raske või isegi võimatu kontakti saada, tasuks vältida selliselt veebilehelt ostude sooritamist. Lisaks teiste tarbijate kogemustele võib internetis ringi vaadates leida ka Tarbijakaitseameti või mõne muu organisatsiooni poolt avalikustatud hoiatusi ühe või teise kaupleja suhtes.

Küsi kauplejalt küsimusi - lisaks kaupleja tausta uurimisele, tasub tarbijatel enne ostu sooritamist küsida kauplejalt kas e-kirja või telefoni teel mõni täpsustav küsimus kauba omaduste või müügitingimuste kohta. Nii saab teavet selle kohta, kas kaupleja kodulehel esitatud kontaktandmed üldse kehtivad ning kas kauplejal on tahtmist tarbija pöördumistele reageerida. Kui selgub, et kaupleja ei vaevu vastama isegi ostueelsetele küsimustele, võib sellest järeldada, et vastuseta jääksid tõenäoliselt ka tarbijate kaebused juba tekkinud probleemide osas ning õigust kaup tagasi saata ei õnnestuks tõenäoliselt realiseerida.

Liiga hea, et olla tõsi - alati tasub meeles pidada, et uskumatult soodsatesse pakkumistesse ei tasu uskuda. Liiga atraktiivse internetikaubamaja taga võib 
tegelikult peidus olla pettur, kelle eesmärk on inimestelt raha väljameelitamine. Nii tasub näiteks interneti teel autot ostes ja enne uskumatult soodsa pakkumise õnge minemist jälgida ametlikke autoturge ning võrrelda sealseid hindu. 


Loe kõik müügitingimused hoolega läbi - ei tasu unustada, et tarbijal on lisaks õigustele ka kohustused, näiteks peab tarbija internetikaubamaja valides oskama hinnata seal pakutava teabe alusel, kas kõik tema seaduslikud õigused on tagatud ning kas kaupleja kohta avaldatud teave on piisav ostu sooritamiseks. Näiteks peab tarbija olema kirjalikult informeeritud taganemisõigusest.

Kontrolli, kes on tehingu 
teine osapool - tarbijal on väga oluline teada kellega ja mis tingimustel ta internetis tehinguid sooritab. Näiteks on oluline, et tehing sõlmitaks tarbija ja juriidilise isiku vahel, sest kahe eraisiku vahelistele tehingutele (näiteks ostud internetioksjonite kaudu) ei laiene tarbijakaitsereeglid. Nii tulekski enne ostu sooritamist veenduda, et teiseks osapooleks on kaupleja, mitte eraisik, sest muidu saab tarbija abi saamiseks pöörduda vaid kohtu poole. 


Kui Sul palutakse raha müüjale üle kanda Western Unioni kaudu, on see märk sellest, et tehingu teiseks osapooleks on eraisik!

Ole ettevaatlik oma isikuandmete edastamisel - lisaks ebaõnnestunud ostutehingule võib internetis ohtu seada ka oma turvalisuse. Hoolikas ning teadlik isikuandmetega ümberkäimine aitab pettasaamist vältida. Jälgi, milleks teie andmeid küsitakse. Nime, elukoha, isikukoodi ja pangaarvet puudutavate andmete küsimise ning muul viisil isiku tuvastamise eesmärk võib olla pahatahtlik ning lõppeda identiteedivargusega (Sinu isikuandmeid kasutavad petised tulevikus Sinu nimel tehingute sõlmimiseks). Krediitkaardi numbri küsimine on õigustatud vaid juhul, kui soovid kauba või teenuse eest maksta.

Kogemused on näidanud, et krediitkaardi andmete edastamine mõne tasuta teenuse tarbimiseks prooviperioodil, põhjustab reeglina siiski lepingu sõlmimise ning tasu maha arvamise tarbija krediitkaardilt.

Jälgi makse turvalisust - ostu eest tasumisel ning krediitkaardi info sisestamisel peab lehe allservas olema tabaluku kujutis ja aadressi algusele lisandunud "s" - https://, mis näitab turvalist salastatud andmesideühendust. Ära kunagi saada e-postiga krediitkaardi andmeid oma makse "kinnituseks".

Jaga oma kogemusi - kõikidest võimalikest "lõksudest" või hoolimatutest kauplejatest tasub teavitada ka teisi tarbijaid. Tarbijate enda aktiivsus ning oma kogemuste jagamine aitab kaasa turu korrastumisele ning aitab muuta internetikaubandust turvalisemaks.